Dla uczniów klas IV-VI i VII-VIII szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych.
Kiedy i dlaczego powołano do życia Zakład Narodowy im. Ossolińskich? Co dziś skrywają mury wrocławskiego, barokowego gmachu z kopułą? W czasie zajęć uczniowie będą mieli okazję usłyszeć historię jednej z najważniejszych polskich instytucji, która od ponad dwustu lat dba o narodowe dziedzictwo, a także dowiedzieć się, jakie bezcenne zabytki znajdują się w jej zbiorach.
Zajęcia dostosowywane są do wieku i wiedzy odbiorców.
Podczas zajęć uczniowie:
- poznają historię Zakładu Narodowego im. Ossolińskich oraz jego najcenniejsze zbiory;
- poznają postacie założycieli Ossolineum: hrabiego Józefa Maksymiliana Ossolińskiego i księcia Henryka Lubomirskiego;
- uświadomią sobie, jaką rolę jaką odegrało Ossolineum w walce o wolności Polski;
- zwiedzą zakamarki gmachu głównego Ossolineum (w miarę ich dostępności);
- zobaczą wybrane przykłady zbiorów Ossolineum, w tym faksymile cennych starodruków.
Podstawa programowa (historia)
Uczeń klasy IV szkoły podstawowej:
- poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje;
- wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami;
Uczeń klasy V-VIII szkoły podstawowej:
- omawia położenie Polaków w zaborach pruskim i austriackim […];
- wyjaśnia cele i opisuje metody działań zaborców wobec mieszkańców ziem dawnej Rzeczypospolitej – […] autonomia galicyjska;
- opisuje formowanie się nowoczesnej świadomości narodowej Polaków;
- przedstawia bezpośrednie skutki II wojny światowej, w tym problem zmiany granic i przesiedleń ludności;
Uczeń szkoły ponadpodstawowej:
- rozpoznaje i charakteryzuje dorobek kultury polskiej w I połowie XIX wieku […];
- charakteryzuje sytuację polityczną, społeczno-gospodarczą i kulturową Królestwa Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego;
- charakteryzuje proces formowania się nowoczesnej świadomości narodowej Polaków i innych grup narodowych zamieszkujących tereny dawnej Rzeczypospolitej; dostrzega kluczowe znaczenie utrzymania i przekazywania polskiego kodu kulturowego (wiara, język) dla podtrzymania świadomości narodowej;
- opisuje straty demograficzne, terytorialne, gospodarcze i kulturowe po II wojnie światowej (ze szczególnym uwzględnieniem wymuszonych migracji milionów Polaków […]).