Lekcje muzealne Ossolineum

Informacje o programie

Zachęcamy do skorzystania z oferty lekcji prowadzonych w gmachu głównym Ossolineum, która skierowana jest do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych.

Zajęcia prowadzone są przez specjalnie przeszkolonych edukatorów, którzy dostosowują sposób ich realizacji do wieku odbiorców, wykorzystują różnorodne zadania aktywizujące, które pozwalają na ciągłą interakcję z uczniami oraz wejście z nimi w dialog. 

Wszystkie zajęcia ilustrowane są zbiorami ossolińskimi, których bogactwo pozwala poruszać tematy z zakresu historii, literatury, kultury i sztuki.

Działania edukacyjne adresowane do młodszych uczniów zachęcają do zaprzyjaźnienia się z książką, dziełami sztuki oraz historią Polski, a przede wszystkim rozbudzają ciekawość świata i uruchamiają wyobraźnię.

Tematy przygotowane z myślą o starszych uczniach mogą stanowić dopełnienie programu realizowanego w szkole, poszerzając wiedzę ogólną, zwłaszcza z zakresu humanistyki. 

Lekcje są realizowane w gmachu głównym Ossolineum we Wrocławiu przy ulicy Szewskiej 37. Wejście od strony ul. Szewskiej lub ul. Grodzkiej i pl. Nankiera (przez Zaułek Ossolińskich).

Informacje praktyczne

Lekcje muzealne

  • w zależności od wybranego tematu zajęcia odbywają się w różnych przestrzeniach budynku (sala wykładowa, dawny barokowy refektarz, wystawy czasowe)
  • niektóre z tematów realizujemy również w wersji online

Wiek uczestników

  • uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych

Terminy

  • wtorek-piątek
  • początek lekcji: 8.30, 10.15, 12.00, 13.45
  • czas: 65 minut

Rezerwacja zająć

Cena

  • 150 zł za grupę do 15 osób
  • 200 zł za grupę od 16 do 30 osób

Kontakt

Dział Programowy Zakładu Narodowego im. Ossolińskich
dzialprogramowy@ossolineum.pl
tel. 71 37 19 571, 71 37 19 572

Tematy lekcji

Wiadomości z frontu – Wielka Wojna w zbiorach Ossolineum

Lekcja muzealna dla szkół ponadpodstawowych w oparciu o wystawę czasową „małe formaty Wielkiej Wojny”. Oferta dostępna od 10 września do 29 listopada 2024 roku.

Dlaczego przejażdżka księcia stała się symbolicznym początkiem Wielkiej Wojny? Jakie były reakcje na wybuch konfliktu? Jak zmieniła się sytuacja społeczna kobiet w latach 1914-1918? Skąd pojawiło się hasło „na zachodzie bez zmian”? Jak nowe wynalazki wpłynęły na przebieg działań wojennych? Podczas lekcji zwiedzimy wystawę czasową „małe formaty Wielkiej Wojny”, na której uczniowie będą mieli okazję zobaczyć archiwalne pocztówki, fotografie i ilustracje z okresu 1914-1918.

Podczas zajęć uczniowie:

  • zobaczą fotografie, rysunki oraz pocztówki z czasów I wojny światowej pochodzące ze zbiorów Muzeum Książąt Lubomirskich Zakładu Narodowego im. Ossolińskich,
  • zobaczą, jak rozwój fotografii wpłynął na przepływ informacji,
  • usystematyzują wiedzę na temat I wojny światowej.

Podstawa programowa: Uczeń umie przedstawić wybrane zagadnienia związane z I wojną światową.

Lekcja trwa około 65 minut i w całości realizowana jest na wystawie.

REZERWUJ

Cztery pory roku – „Chłopi” w Ossolineum

Lekcja muzealna dla szkół ponadpodstawowych w oparciu o oryginalne obiekty prezentowane w związku ze stuleciem przyznania Władysławowi Reymontowi Literackiej Nagrody Nobla. Oferta dostępna w terminie od 15 października do 15 listopada 2024 roku.

Wśród bezcennych skarbów Ossolineum odnajdziemy również te związane z arcydziełami literatury polskiej m.in. rękopis powieści Chłopi, wpisany na Polską Listę Krajową Programu UNESCO Pamięć Świata. W setną rocznicę przyznania Reymontowi literackiej Nagrody Nobla, w Refektarzu Ossolineum zaprezentujemy autograf powieści oraz obiekty związane z jej autorem. Pomogą nam one przybliżyć genezę utworu, a także posłużą jako pretekst do powtórzenia najważniejszych informacji na temat lektury.

Podczas zajęć uczniowie:

  • zobaczą rękopis Chłopów Władysława Reymonta oraz inne obiekty ze zbiorów Ossolineum związane z twórczością pisarza;
  • poznają ciekawostki związane z okolicznościami powstania powieści oraz życiem jej autora;
  • obejrzą ilustracje wybranych fragmentów Chłopów;
  • usystematyzują wiedzę na temat lektury.

Podstawa programowa: Chłopi Władysława Stanisława Reymonta jako lektura obowiązkowa.

REZERWUJ

O! Ossolineum

Dla uczniów klas IV-VI i VII-VIII szkoły podstawowej oraz szkół ponadpodstawowych.

Kiedy i dlaczego powołano do życia Zakład Narodowy im. Ossolińskich? Co dziś skrywają mury wrocławskiego, barokowego gmachu z kopułą? W czasie zajęć uczniowie będą mieli okazję usłyszeć historię jednej z najważniejszych polskich instytucji, która od ponad dwustu lat realizuje misję dbania o narodowe dziedzictwo, a także dowiedzieć się, jakie bezcenne zabytki znajdują się w jej zbiorach.   

Zajęcia zostaną dostosowane do wieku i wiedzy odbiorców.

Podczas zajęć uczniowie:

  • poznają historię Zakładu Narodowego im. Ossolińskich oraz jego najcenniejsze zbiory;
  • poznają postacie założycieli Ossolineum: hrabiego Józefa Maksymiliana Ossolińskiego i księcia Henryka Lubomirskiego;
  • uświadomią sobie, jaką rolę odegrało Ossolineum w walce o wolność Polski;
  • zwiedzą zakamarki gmachu głównego Ossolineum (w miarę ich dostępności);
  • zobaczą wybrane przykłady zbiorów Ossolineum, w tym faksymile cennych starodruków.

Podstawa programowa (historia):
Klasa IV: uczeń poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje; wiąże najważniejsze zabytki i symbole kultury polskiej z właściwymi regionami.
Klasa V-VIII: uczeń omawia położenie Polaków w zaborach pruskim i austriackim […]; wyjaśnia cele i opisuje metody działań zaborców wobec mieszkańców ziem dawnej Rzeczypospolitej – […] autonomia galicyjska; opisuje formowanie się nowoczesnej świadomości narodowej Polaków; przedstawia bezpośrednie skutki II wojny światowej, w tym problem zmiany granic i przesiedleń ludności.
Szkoła ponadpodstawowa: uczeń rozpoznaje i charakteryzuje dorobek kultury polskiej w I połowie XIX wieku […]; charakteryzuje sytuację polityczną, społeczno-gospodarczą i kulturową Królestwa Polskiego, ziem zabranych, zaboru pruskiego i austriackiego; charakteryzuje proces formowania się nowoczesnej świadomości narodowej Polaków i innych grup narodowych zamieszkujących tereny dawnej Rzeczypospolitej; dostrzega kluczowe znaczenie utrzymania i przekazywania polskiego kodu kulturowego (wiara, język) dla podtrzymania świadomości narodowej; opisuje straty demograficzne, terytorialne, gospodarcze i kulturowe po II wojnie światowej – ze szczególnym uwzględnieniem wymuszonych migracji milionów Polaków.

Temat możliwy do realizacji stacjonarnie i online.

REZERWUJ

Niezwykły księgozbiór – ciekawostki ossolińskie

Dla uczniów klas I-III szkoły podstawowej

Jak niegdyś zdobiono książki? Z czego można zrobić okładkę? Jaka jest najmniejsza książka w zbiorach Ossolineum? Odpowiedzi na te i wiele innych pytań przyniesie spotkanie na lekcji muzealnej, podczas której zobaczycie różnorodność bezcennych zbiorów Ossolineum. Ze względu na szczególne warunki ich udostępniania, pokazywane są niezwykle rzadko i to przy wyjątkowych okazjach. Zajęcia będą więc niezwykłą okazją, żeby poznać te skarby i poszukać inspiracji do własnej pracy kreatywnej.

Podczas zajęć uczniowie:

  • dowiedzą się o misji i działalności Ossolineum;
  • poznają przykłady ciekawych obiektów ze zbiorów Ossolineum, w tym niecodzienne i wyjątkowe książki;
  • zaprojektują własne zdobienia książki artystycznej.

Podstawa programowa: uczeń korzysta z różnych źródeł informacji, np. atlasów, czasopism dla dzieci, słowników i encyklopedii, czy zasobów Internetu i rozwija swoje zainteresowania; osiąga umiejętność uczestnictwa w kulturze oraz wyrażania swych spostrzeżeń i przeżyć za pomocą plastycznych, muzycznych i technicznych środków wyrazu, a także przy użyciu nowoczesnych technologii; ilustruje sceny i sytuacje (realne i fantastyczne), inspirowane wyobraźnią, baśnią, opowiadaniem.

REZERWUJ

Bajeczne dzieje i zabawy historyczne – rozgrywki w Ossolineum

Dla uczniów klas III i IV szkoły podstawowej.

Fascynujące legendy, dzielne czyny i niezwykłe wydarzenia… to wszystko odnaleźć można w grach planszowych znajdujących się w kolekcji Ossolineum. Podczas zajęć dowiemy się, w jakie gry grali nasi rówieśnicy 200 lat temu oraz czy gra może być cennym zabytkiem. Lekcja muzealna będzie niepowtarzalną okazją, żeby rozegrać partię jednej z najstarszych w Polsce gier planszowych, a równocześnie utrwalić wiedzę na temat najważniejszych postaci i wydarzeń oraz legend z historii kraju.

Podczas zajęć uczniowie:

  • utrwalą wiedzę o ważnych postaciach i wydarzeniach w historii Polski;
  • obejrzą przykłady zabytkowych gier historycznych;
  • dowiedzą się o różnorodności zbiorów Ossolineum;
  • zagrają w partię gry planszowej Piast.

Podstawa programowa:
Klasa III: uczeń opowiada o legendarnym powstaniu państwa polskiego; przedstawia wybrane legendy dotyczące regionu, w którym mieszka lub inne; wymienia imiona i nazwiska, np. pierwszego władcy i króla Polski; przedstawia wybrane postacie i prezentuje informacje o wielkich Polakach, m.in.: królowa Jadwiga, król Stefan Batory, astronom Mikołaj Kopernik.
Klasa IV: uczeń rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych; odróżnia historię od dziejów legendarnych; zna postacie i wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla kształtowania polskiej tożsamości kulturowej (Książę Mieszko i czeska Dobrawa – chrzest Polski; Bolesław Chrobry – pierwszy król – i zjazd w Gnieźnie; ostatni z Piastów – Kazimierz Wielki; królowa Jadwiga, Władysław Jagiełło, Zawisza Czarny, unia polsko-litewska i zwycięstwo grunwaldzkie; Mikołaj Kopernik; Jan Zamoyski; bohaterowie wojen XVII wieku i król Jan III Sobieski; Tadeusz Kościuszko i kosynierzy spod Racławic; Jan Henryk Dąbrowski i Józef Wybicki).

REZERWUJ

Rzut kostką przez polskie dzieje

Dla uczniów klas V-VIII szkoły podstawowej.

W bogatych zbiorach Ossolineum znajdują się nie tylko cenne książki oraz kolekcja dzieł sztuki, ale również… gry planszowe, w tym jedne z pierwszych gier zabytkowych, jakie powstały na ziemiach polskich: Assarmot oraz Piast. Przez wiele lat „zabawy historyczne” umilały czas minionym pokoleniom, a teraz nam pozwolą powtórzyć wiedzę historyczną. Podczas zajęć uczestnicy rozegrają partię Piasta i tym samym powtórzą informacje o najważniejszych postaciach i wydarzeniach z historii Polski.

Podczas zajęć uczniowie:

  • dowiedzą się o działalności Ossolineum w zakresie utrzymywania tożsamości narodowej w czasie zaborów;
  • poznają różnorodność obiektów znajdujących się w zbiorach Zakładu;
  • rozegrają partię historycznej gry planszowej Piast;
  • poznają inne planszowe gry historyczne.

Podstawa programowa (historia): Umieszczanie procesów, zjawisk i faktów historycznych w czasie oraz porządkowanie ich i ustalanie związków przyczynowo-skutkowych; dostrzeganie zmiany w życiu politycznym i społecznym oraz ciągłości w rozwoju kulturowym; objaśnianie związków przyczynowo-skutkowych; analizowanie zjawisk i procesów historycznych; dostrzeganie potrzeby poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności; posługiwanie się pojęciami historycznymi i wyjaśnianie ich znaczenia; kształcenie postawy szacunku dla przeszłości i tradycji literackiej jako podstawy tożsamości narodowej; rozwijanie poczucia tożsamości narodowej oraz szacunku dla tradycji.

REZERWUJ

Barokowe rebusy w klasztornej jadalni

Dla uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych.

Barokowy gmach Ossolineum kryje w sobie niezwykle piękne i tajemnicze wnętrza. W jednym z nich przed wiekami do wspólnego posiłku zasiadali zakonnicy. W czasie zajęć odwiedzimy Refektarz Ossolineum, czyli dawną jadalnię, w której 20 lat temu – w czasie prac konserwatorskich – odkryto XVII-wieczne malowidła. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję wspólnie rozszyfrować malarskie rebusy oraz poznać zagadnienia związane z barokową ikonografią.

Zajęcia zostaną dostosowane do wieku i wiedzy odbiorców.

Podczas zajęć uczniowie:

  • wysłuchają opowieści o założeniu Zakładu Narodowego im. Ossolińskich oraz poznają budynek, który obecnie jest jego siedzibą; 
  • poznają podstawowe cechy sztuki barokowej oraz znaczenie symboliki w niej stosowanej;
  • poznają definicje pojęć: symbol, personifikacja, atrybut, alegoria, apoteoza, refektarz;
  • poznają funkcję atrybutu, symbolu i personifikacji.

Podstawa programowa (plastyka, klasa VII-VIII): Uczeń rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych ([...] sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); zna dziedzictwo kulturowe najbliższego otoczenia, wymienia zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej).

Podstawa programowa (historia sztuki, szkoła ponadpodstawowa): Uczeń wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. [...] sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna) [...]; rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne; wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna; wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne; rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów; analizuje dzieła pod względem ikonograficznym, z wykorzystaniem słowników symboli; zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych.

REZERWUJ

Nie bój się „Zemsty”! Fredro w Ossolineum

Dla uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej.

Czy zemsta popłaca? O tym na pewno przekonali się bohaterowie komedii Aleksandra Fredry, a teraz my przekonamy się, czy lekturę szkolną możemy czytać z przyjemnością. W Ossolineum, zwanym domem Fredry, znaleźć można niezwykle ciekawe, bezcenne pamiątki po komediopisarzu, które podczas lekcji przybliżą nam kontekst utworu oraz mniej znane wątki z życia i twórczości „ojca komedii polskiej”.

Podczas zajęć uczniowie:

  • poznają przykłady bezcennych obiektów znajdujących się w zbiorach Ossolineum, w tym rękopis „Zemsty” oraz różne wydania i odsłony utworu;
  • poznają ciekawostki związane z genezą oraz kontekstem utworu i powtórzą najważniejsze informacje związane z lekturą;
  • dowiedzą się ciekawych informacji dotyczących życia i twórczości Aleksandra Fredry;
  • odkryją związek komediopisarza z Wrocławiem.

Podstawa programowa (język polski, klasa VII-VIII): Uczeń rozpoznaje rodzaje literackie: epika, liryka i dramat; wskazuje elementy dramatu; zna pojęcie komizmu, rozpoznaje jego rodzaje w tekstach oraz określa ich funkcje; wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, np. biograficzny, historyczny, historyczno-literacki, kulturowy, filozoficzny, społeczny. Zemsta Aleksandra Fredry jako lektura obowiązkowa.

Temat możliwy do realizacji stacjonarnie i online.

REZERWUJ

Zaczytany latarnik – o poruszającej sile „Pana Tadeusza”

Dla uczniów klas VII-VIII szkoły podstawowej

Czy to możliwe, żeby książka zmieniła plany i los człowieka? Wśród bezcennych zbiorów Ossolineum znajdują się rękopisy najsłynniejszych polskich literatów, w tym rękopis „Latarnika” Henryka Sienkiewicza. Podczas zajęć uczniowie zobaczą obiekty ilustrujące okoliczności, w jakich napisał on nowelę oraz zaobserwują, jak wzrosło znaczenie „Pana Tadeusza” – książki, która początkowo nie została doceniona, a z czasem stała się jedną z najważniejszych pozycji polskiej literatury.

 Podczas zajęć uczniowie:

  • poznają genezę „Latarnika”;
  • dowiedzą się, jakie znaczenie miała lektura „Pana Tadeusza” w czasach zaborów;
  • zobaczą autografy literackie oraz inne ciekawe obiekty, dotyczące Henryka Sienkiewicza ze zbiorów Ossolineum;
  • zastanowią się nad znaczeniem tęsknoty jako motywu literackiego.

Podstawa programowa (język polski): uczeń wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty np. biograficzny, historyczny, historyczno-literacki, kulturowy, filozoficzny, społeczny. „Latarnik” autorstwa Henryka Sienkiewicza jako lektura obowiązkowa. 

Temat możliwy do realizacji stacjonarnie i online

REZERWUJ