Dla uczniów klas VII-VIII szkół podstawowych oraz szkół ponadpodstawowych.
Barokowy gmach Ossolineum kryje w sobie niezwykle piękne i tajemnicze wnętrza. W jednym z nich przed wiekami do wspólnego posiłku zasiadali zakonnicy. W czasie zajęć odwiedzimy Refektarz Ossolineum, czyli dawną jadalnię, w której 20 lat temu – w czasie prac konserwatorskich – odkryto XVII-wieczne malowidła. Uczestnicy zajęć będą mieli okazję wspólnie rozszyfrować malarskie rebusy oraz poznać zagadnienia związane z barokową ikonografią.
Zajęcia zostaną dostosowane do wieku i wiedzy odbiorców.
Podczas zajęć uczniowie:
- wysłuchają opowieści o założeniu Zakładu Narodowego im. Ossolińskich oraz poznają budynek, który obecnie jest jego siedzibą;
- poznają podstawowe cechy sztuki barokowej oraz znaczenie symboliki w niej stosowanej;
- poznają definicje pojęć: symbol, personifikacja, atrybut, alegoria, apoteoza, refektarz;
- poznają funkcję atrybutu, symbolu i personifikacji.
Podstawa programowa (plastyka, klasa VII-VIII): Uczeń rozróżnia gatunki i tematykę dzieł w sztukach plastycznych ([...] sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna i batalistyczna); zna dziedzictwo kulturowe najbliższego otoczenia, wymienia zabytki i dzieła architektury (historycznej i współczesnej).
Podstawa programowa (historia sztuki, szkoła ponadpodstawowa): Uczeń wymienia podstawowe gatunki w dziełach sztuk plastycznych, m.in. [...] sceny: rodzajowa, religijna, mitologiczna, historyczna (w tym batalistyczna) [...]; rozróżnia podstawowe motywy ikonograficzne; wymienia różne funkcje dzieł sztuki, takie jak: sakralna, sepulkralna, estetyczna i dekoracyjna, dydaktyczna, ekspresywna, użytkowa, reprezentacyjna, kommemoratywna, propagandowa, kompensacyjna, mieszkalna i rezydencjonalna, obronna, magiczna; wskazuje w dziele sztuki symbol i alegorię, potrafi wytłumaczyć ich znaczenie; rozpoznaje w dziele sztuki temat i wskazuje jego źródło ikonograficzne; rozpoznaje podstawowe motywy ikonograficzne, świętych chrześcijańskich, bogów greckich i alegorie wybranych pojęć na podstawie atrybutów; analizuje dzieła pod względem ikonograficznym, z wykorzystaniem słowników symboli; zna terminologię związaną z opisem formy i treści dzieła malarskiego, rzeźbiarskiego i graficznego, w tym m.in. nazwy formuł ikonograficznych.
REZERWUJ