Andrei Loginov „Charomushki Odyssey”: między rzeczywistością a romantyzmem

Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, zaprasza na wystawę fotografii Andreia Loginova – „Charomushki Odyssey”: między rzeczywistością a romantyzmem.

Czas

4 października 2024 roku – 23 marca 2025 roku
wernisaż 4 października (piątek) 2024 roku, godzina 18.00

Miejsce

Muzeum Pana Tadeusza (Rynek 6)

Kurator

prof. Marta Smolińska

post_prostokąt

Czasami najciekawsze podróże w czasie zdarzają się przez przypadek. Taka właśnie podróż przytrafiła się Andreiowi Loginovowi, który usłyszał historię opuszczonego domu fotografa w białoruskiej wiosce Czaromuszki. Wyobraźmy sobie wieś, w której życie toczy się wokół kołchozu, a młode pokolenie przeniosło się do miasta w poszukiwaniu lepszego życia. Mimo to niektórzy mieszkańcy wciąż pamiętają wizyty u fotografa w dolinie. Kiedy byli dziećmi, to właśnie tam robiono im zdjęcia z członkami rodziny, odświętnie ubranymi na tę specjalną okazję. Teraz opowiadali Andriejowi Loginovowi o aurze dziwności, jaką odczuwali podczas uwieczniania swoich fizjonomii i wskazywali mu drogę do zniszczonego, opuszczonego domu fotografa. Artysta odnalazł ów dom pośród szybko rosnącego lasu z kilkoma starymi drzewami owocowymi. Odwiedzanie domu fotografa stanowiło wówczas rodzaj romantycznej przygody.

Gdy Andrei Loginov tam dotarł, dach domu był już częściowo zawalony, lecz pod łóżkiem fotografa artysta znalazł prawdziwy skarb: kilka pudeł szklanych negatywów i tło do zdjęć z motywem pejzażu. Poczuł się jak romantyczny odkrywca zaginionego świata, który odkrył furtkę do innej epoki i zaproszenie do opuszczenia własnej rzeczywistości. Niektóre z negatywów pozostały nienaruszone, inne były połamane lub spleśniałe z powodu wilgoci, która przeniknęła do domu. Fotograf ze wsi Czaromuszki pracował od lat 30. do 50. ubiegłego wieku. Z czasem twarze i sylwetki fotografowanych osób stały się zamazane i niewyraźne; wydawały się znikać lub – wręcz przeciwnie – pojawiać się jak duchy. Szklane negatywy przedstawiają wieśniaków pozujących na tle malowanego krajobrazu. Wszyscy mają poważny wyraz twarzy, jakby wiedzieli, że właśnie zapisują się w dziejach.

Andrei Loginov dotknął zatem historii tej białoruskiej wioski, dosłownie trzymał ją w rękach. Stał się odkrywcą, podróżnikiem w czasie, który połączył przeszłość z teraźniejszością, rzeczywistość z romantyczną przygodą. Projekt nazwał „Charomushki Odyssey”, podkreślając marzycielski i romantyczny aspekt swojej podróży w czasie.

Zespół wystawy

  • artysta: Andrei Loginov
  • kuratorka: prof. Marta Smolińska
  • koordynacja: Agnieszka Śrutwa i zespół Sekcji Produkcji Wydarzeń
  • produkcja: Joanna Poślednia i zespół Działu Technicznego
  • aranżacja i identyfikacja wizualna: Adriana Myśliwiec
  • współpraca multimedialna: Jarosław Mizera i zespół Sekcji Multimedialnej
  • współpraca konserwatorska: Aleksandra Kuklewska

Artysta

Andrei Loginov – (1975) artysta urodzony na Białorusi (Mińsk), ukończył liceum plastyczne w Mińsku oraz Akademię Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. Od 2005 roku mieszka i pracuje w Berlinie. Jako twórca sięga po różne media: fotografię, rzeźbę oraz art video. W szczególny sposób łączy fotografię i rzeźbą tworząc nowy wymiar „rzeźby fotogenetycznej”. W swojej twórczości porusza również tematy odnoszące się do historii i teraźniejszości.
www.andreiloginov.com

Kuratorka

Kuratorką wystawy jest prof. dr hab. Marta Smolińska, kierowniczka Katedry Historii Sztuki i Filozofii na Wydziale Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu.